Academie  muziek en woord  kruibeke

Adres muziek: Oud politiecommissariaat Dorpsstraat 9 - 9150 BAZEL

Adres woord: “De Brouwerij” O.L. Vrouwplein 19 - 9150 KRUIBEKE

www.dekunstacademiebeveren.be

Home muziek MCV 3de graad woord contact

1° GRAAD

woordinitiatie

1 uurtje per week in een groep van ongeveer 10 à 20 lln, voor kinderen van 6 en 7 jaar.

De lessen WOORDINITIATIE zijn een ontdekkingsreis naar de landen van de verbeelding, stem en woorden. Er wordt gewerkt vanuit de fantasie en wereld van de kinderen. Spelenderwijs worden er theatertechnieken aangebracht maar vooral… veel spelplezier!


2° GRAAD

woordatelier

1 uurtje per week in een groep van ongeveer 10 à 17 lln, voor kinderen van 8 tot 12 jaar. In woordatelier kan je op elke leeftijd instappen. Wie 12 jaar is (en in het eerste middelbaar zit) of ouder start meteen in de 3° graad woord.

Ben je een echte spraakwaterval? Droom je ervan om toneel te spelen? Vind je graag verhaaltjes uit, verkleed je je elke dag en droom je van applaus! Wil je graag leren goochelen met klanken, spontaan gedichtjes uit je mouw schudden of gewoon gezellig creatief zijn met taal? Of ben je een beetje verlegen om in een groep iets te zeggen en wil je daar nu echt iets aan doen? Dan is het woordatelier helemaal iets voor jou!


3° GRAAD

Wie de 2° graad woord afwerkte of minimum 12 jaar is kan starten in de 3° graad. 
 
1) speltheater (volwassenen en +15 jaar)
vakken: dramastudio & speltheater (oude toneelspeelkunst)
2 uur per week in een groep van ongeveer 6 à 8 lln. Het liefst worden deze twee uur aaneengesloten zodat er een grotere wisselwerking is tussen beide vakken.

In dramastudio & speltheater ontdek je via spel, tekst en improvisatieoefeningen de technieken van het toneelspel. 


2) spreken en vertellen (volwassenen en + 15 jaar)
vakken: woordstudio & spreken en vertellen (oude welsprekendheid en/of voordracht)
2 uur per week in een groep van ongeveer 6 à 8 lln. Het liefst worden deze twee uur aaneengesloten zodat er een grotere wisselwerking is tussen beide vakken.


In woordstudio gaan we aan de slag om jouw technische vaardigheden aan te scherpen. We werken aan stemgebruik, uitspraak, lichaamstaal en podiumbewustzijn. Daarnaast kun je in het vak ‘spreken en vertellen’ twee kanten uit. Werk je graag met verhalen en poëzie. Ben je iemand die mensen wil ontroeren, aan het lachen brengen … stil doen worden? Dan is ‘vertellen’ meer iets voor jou. Je komt in aanraking met inspirerend tekstmateriaal uit de literatuur van vroeger en nu. Je geeft je verbeelding vorm op de scene en creëert zo een wereld waarin je het publiek op sleeptouw neemt. Je maakt je eigen verhaal !

Of wil je meer de nadruk leggen op leren spreken voor een groep, debatten leiden, speeches maken en live brengen, dan zal in het vak ‘spreken en vertellen’ meer de eerste component aan bod komen. Je leert duidelijk en helder te verwoorden wat je nu eigenlijk bedoelt aan de hand van speelse oefeningen. Je kweekt een rijkere woordenschat aan en vermijdt clichés en stopwoordjes. Je wordt je bewust van je eigen zeggingskracht en je durft een publiek aan !


3) verteltheater (volwassenen en + 15 jaar)

Vakken: woordstudio & storytelling (= improviserend vertellen)

2 uur per week in een groep van ongeveer 6 à 8 lln. Het liefst worden deze twee uur aaneengesloten zodat er een grotere wisselwerking is tussen beide vakken.

In ‘woordstudio’ gaan we aan de slag om jouw technische vaardigheden aan te scherpen. We werken aan stemgebruik, uitspraak, lichaamstaal en podiumbewustzijn. In ‘storytelling’ leer je vertellen met alles wat je in huis hebt, met hart en ziel, hand en poot, huid en haar, kop en staart… Verhalen voor jong en oud, van hier en ginder, van vroeger en nu.  Recht uit de verbeelding!   Vertellen is  woorden tot leven brengen via intonatie, spanning, stilte, stemgebruik, ruimtegebruik, mimiek, gestiek en timing.  Vertellen is je publiek meenemen naar een wereld van verbeelding en emotie.  Vertellen is eeuwenoud en toch blijft het boeien.  Een meeslepend sprookje.  Een spannend verhaal.  Woorden op zoek naar een verteller om tot leven te komen. Vertellen is zoeken naar de juiste vorm voor de inhoud. 

4) woordkunst drama (voor de jongeren)

woordlab

2 uur per week in een groep van ongeveer 6 à 8 lln, voor jongeren van 12 jaar tot 15 jaar. Leerlingen die de tweede graad doorlopen hebben, vervolgen hier hun opleiding. Ook als je de tweede graad niet gevolgd hebt, maar je bent 12 jaar of ouder, dan begin je in de derde graad, bij het indelen van de groepjes wordt gezorgd dat leeftijdsgenoten met ongeveer hetzelfde niveau van spelervaring bij mekaar zitten.

In ‘woordlab’ ga je aan de slag met verschillende soorten teksten: gedichten, korte verhalen, zelfgeschreven stukjes, toneelstukken, cabaretwerk… Je leert er via  improvisatieoefeningen de techniek van het acteren. Je leert personages opbouwen, scènes spannend maken en je verhaal op een geloofwaardige manier op een podium te brengen. Spelplezier en verbeelding staan centraal!

 

4° GRAAD

Voor wie de derde graad heeft afgewerkt. De vierde graad loopt over drie jaar. Dit is de huidige hogere graad. Er zijn twee studierichtingen: vertolkend acteur en creërend acteur. Binnen elke studierichting kunt u kiezen tussen twee opties.


VERTOLKEND ACTEUR

Wilt u aan de slag met reeds bestaande tekst of repertoire, spelend of vertellend? Dan kiest u voor de richting vertolkend acteur.

1) speltheater

vakken: dramalab & theater (oude toneelspeelkunst)

2 uur per week in een groep van ongeveer 4 à 6 lln. Het liefst worden deze twee uur aaneengesloten zodat er een grotere wisselwerking is tussen beide vakken.

Het vak ‘dramalab’ *** vervangt de oude repertoirestudie.  Je gaat dieper in op het tekstmateriaal dat aangeboden wordt. Je analyseert, onderzoekt, vergelijkt  en probeert uit; je maakt er misschien wel een eigen versie van ! Je blijft op de hoogte van wat er zich afspeelt in het theaterlandschap van vandaag, je gaat mee naar voorstellingen en je verruimt je horizon!

In het vak ‘theater’ ga je aan de slag met bestaande theaterteksten en verfijn je je opleiding tot acteur.


2) verteltheater

vakken : dramalab & verteltheater/stemregie (oude voordracht)

2 uur per week in een groep van ongeveer 4 à 6 lln. Het liefst worden deze twee uur aaneengesloten zodat er een grotere wisselwerking is tussen beide vakken.

‘Dramalab’: zie boven ***

In ‘verteltheater/stemregie’ ga je verder met het vertellen van bestaande verhalen en gedichten en groei je uit tot ras-verteller. Je komt in aanraking met inspirerend tekstmateriaal uit de literatuur van vroeger en nu. Je geeft je verbeelding vorm op de scene en creëert zo een wereld waarin je het publiek op sleeptouw neemt. Je maakt je eigen verhaal!


CREËREND ACTEUR

Doet u het liever zelf? Dan kiest u voor de richting creërend acteur. De optie theatermaken is er voor wie zelf theater wil maken, schrijven, spelen of vormgeven. De focus ligt op de creatieve eigenheid van de leerling zelf.


1) spreken en vertellen
vakken: dramalab & of spreken en vertellen (oude welsprekendheid) of storytelling (= improviserend vertellen)

2 uur per week in een groep van ongeveer 4 à 6 lln. Het liefst worden deze twee uur aaneengesloten zodat er een grotere wisselwerking is tussen beide vakken.

‘Dramalab’: zie boven ***

De optie ‘spreken en vertellen’ is er voor wie zich wil verdiepen in de meer zakelijke kant van het spreken: presenteren, aankondigen, speechen en meer komen hier aan bod. Je leert duidelijk en helder te verwoorden wat je nu eigenlijk bedoelt aan de hand van speelse oefeningen. Je kweekt een rijkere woordenschat aan en vermijdt clichés en stopwoordjes. Je wordt je bewust van je eigen zeggingskracht en je durft een publiek aan !

In ‘storytelling’ specialiseer je je tot rasechte verhalenverteller/maker. Je vertrekt vanuit jezelf en je leert je fantasie om te zetten in verhalen, die je zo meeslepend verteld dat iedereen aan je lippen hangt.


2) theatermaker
vakken: dramalab & of cabaret en comedy of improvisatietheater of theater maken

2 uur per week in een groep van ongeveer 4 à 6 lln. Het liefst worden deze twee uur aaneengesloten zodat er een grotere wisselwerking is tussen beide vakken.

‘Dramalab’: zie boven ***

In de cursus cabaret en comedy word je warm gemaakt om het podium te beklimmen met een koffer vol grappen. Je leert kritisch naar eigen materiaal kijken en doorheen het jaar werk je aan een sterke set. Hoe begin je aan het bedenken van grappen en wat is humor? Je plaatst jezelf in het rijtje van legendarische cabaretiers en comedians en onderzoekt hun repertoire. Het ontdekken van je eigen humoristische ik staat centraal in deze cursus. En wat is voor jou de beste werkwijze? Op de toonmomenten breng je je eigen geschreven materiaal.

Het vak ‘improvisatietheater’ stimuleert een heel scala aan vaardigheden. Creativiteit, inlevingsvermogen, oprecht luisteren, focussen, vertrouwen, samenwerken, spontaan handelen, … Improvisatietheater is een vorm van theater waarbij de acteurs het verhaal, de personages en de dialogen ter plekke verzinnen. Theater vanuit het niets…
Bij improvisatie kan je niets fout doen. Alles kan en alles mag! Zeg gewoon ‘ja’ op alles wat je medespelers aanbieden en sta versteld van het resultaat.

In ‘theater maken’ leg je zelf je ei, leer je zelf theater creëren, schrijven en brengen. Je zoekt er naar de stem die het best bij jou past om als kunstenaar op een podium te staan. Je verdiept je in de emoties die al in Shakespeares tijd gespeeld werden en je leert hoe je met je eigen emoties aan de slag kan gaan. Alles kan: alleen… op het einde van de rit moet je wél het publiek weten te boeien!

Insert title mei 2017 Impro-voorstelling lln Kruibeke Neus muziektheater mei 2018 Samenzang en toneel Deel 1 Deel 2